"השוויון צריך להיות כללי ולכן צריך נשים בפוליטיקה. יש להן הרבה מה להביא ויש להן המון כוח"

שירה סויסה / 28.9.23
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

תנועת "פוליטיקאיות צעירות" גאה להציג את "אחת על אחת", סדרת ראיונות עם בוגרות "פוליטיקאיות צעירות" המתמודדות בבחירות המקומיות באוקטובר 2023. בשבועות הקרובים תזכו להכיר מקרוב את הבוגרות המדהימות, שיספרו על הדרך שלהן לפוליטיקה ויעוררו השראה בכולנו.

את הפרויקט מובילה בכתיבה, עריכה, עיצוב והפקה שירה סויסה. שירה, בת 24, תושבת דימונה ופעילה חברתית בעיר. סטודנטית לתואר ראשון במשפטים במכללת ספיר, רכזת "פוליטיקאיות צעירות" לשנת 2023 ואף נבחרה לרכזת מצטיינת. שירה מכהנת כיו״ר התא הפמיניסטי במכללה, ובעשייתה החברתית קידמה את פרויקט המגורים הסטודנטיאלי "קהילה בשכונה" בדימונה, הובילה קבוצת כדורסל לנשים בעיר במשך שנה וכיום מנהלת מקצועית של מטה הצעירים והצעירות של אחד המתמודדים לראשות העיר דימונה.

בשלהי תקופת החגים החגיגית והמיוחדת, זכיתי לשוחח עם הדס כריסי, שכיום היא מוצבת במקום הרביעי ברשימת "אילת מתמודדת" בראשות סוזי שרם כהן, המתמודדת לראשות העיר.

כריסי בת 28, נשואה ואמא לישי, במקור מראש העין וגרה באילת מזה כשנתיים. כריסי היא המובילה של שלוחת "פוליטיקאיות צעירות" באילת ובחבל איילות והייתה בממשק על כך עם גורמים רבים בעיר, ונחשפה לעשייה הציבורית החשובה גם דרך התנועה שלנו.

בראיון אמיץ על הבחירה לקפוץ למים דווקא בבריכה הפוליטית של אילת השונה מהותית מהבריכות של המלונות, ועל הרגעים בהם החליטה לצאת למלחמה – כריסי שמה את הלב על השולחן.

"הרשימה שלנו רצה ביחד כבר יותר משנה. מדובר באנשים מצוינים שהבינו שהגיע הזמן להילחם עבור העיר"

היא בת 28, בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני במינהל העסקים. נשואה ואמא לישי ("הנסיך"). חוץ מהעיסוק בפוליטיקה היא גם מדריכת כלות בזמנה הפנוי, לכל מי שמחפשת. במקור, כריסי נולדה בראש העין, לאחר החתונה עברה לגור בגוש עציון ובהמשך עברה ביחד עם בן זוגה לאילת. "השנה אנחנו מתחילים את השנה השלישית בעיר" סיפרה, ואני מתמודדת ברשימת "אילת מתקדמת" במקום הרביעי. הרשימה שלנו היא רשימה עצמאית, הקמנו אותה מאפס, וכן, אספנו 750 חתימות של תושבות ותושבי העיר!" היא מספרת בגאווה וצוחקת.

"הרשימה שלנו רצה יחד כבר מעל שנה, עברה שינויים ותזוזות אבל מה שתמיד נשאר – הוא שהיא מורכבת מאנשים מצוינים שנותנים את הלב והנשמה עבור העיר, בהתנדבות מלאה. היא מורכבת ממגוון של אנשים  – אנשי חינוך, אנשי עסקים, אנשי סביבה, כאשר המשותף לכולן ולכולם הוא שהם החליטו לקחת אחריות על העיר. למעשה, הם הבינו שאין יותר את האופציה לשבת בצד ולהתלונן או רק לעשות פרויקטים נקודתיים – אלא הגיע הזמן להילחם על העיר שלנו".

מה הביא אותך לעסוק בפוליטיקה? או יותר נכון, מה היה הרגע בו החלטת להיות פוליטיקאית?

"היו שתי נקודות בחיי שגרמו לי להיות בפוליטיקה. הראשונה, כאשר הייתי ממש צעירה בת 14. הקמתי תנועת נוער בעיר בה גרתי, גייסתי המון ילדים ובמשך חצי שנה קמה לתחייה תנועת נוער בועטת ומצליחה. בשלב הזה, נקראתי לשיחה עם מנהלת מחלקת החינוך בעיר והיא אמרה לי שהיא מאוד מאוכזבת ממני, משום שלא הקמתי את תנועת הנוער בדרך הפורמלית והמקובלת. היא אפילו צעקה עליי. זה היה השלב שבו החלטתי שאף אחד או אחת ישימו לי תקרה מעל הראש ויגבילו אותי.

הנקודה השנייה הייתה כשהגעתי לאילת ושוחחתי עם ניצן סניור, מייסדת "פוליטיקאיות צעירות". אמרתי לה שאני רוצה להקים שלוחה של "פוליטיקאיות צעירות" באילת ממש מאפס. במהלך הדרך שוחחתי עם המון נשים משמעותיות, שנמצאות בעמדות מפתח, ושהיו מספיק בעלות סמכא כדי לקבל החלטות כאלו בעיר. למרות זאת, הן אמרו לי – תפני לסגן ראש העיר, הוא אחראי על כל נושא הצעירים בעיר. כשנפגשנו הוא אמר לי "אני לא יודע אם צריך פוליטיקאיות צעירות, מספיק מנהיגות כי לנשים אין זמן להתעסק בפוליטיקה". זה נורא התסיס אותי המשפט הזה, וזה מה שגרם לי לצאת למלחמה, עבור נשות העיר כי אני יודעת כמה מנהיגות מעולות יש כאן – שחייבות להיכנס למשחק הפוליטי ולהשפיע מבפנים."

הדס כריסי. צילום: אייל סגל
"אני רוצה שנשים ישפיעו מבפנים וייכנסו לפוליטיקה". הדס כריסי. צילום: אייל סגל

הרוח הצעירה והנחושה של כריסי מורגשת. למרות שלא גדלה באילת, היא מחוברת לעיר ולאג'נדה של מעורבות חברתית עד הסוף.  נדמה שהבינה שהזירה הפוליטית היא הזירה הכי משמעותית לעשיית שינויים, ולמרות האתגרים זה המקום שלה.

מה הדבר שהכי חשוב לך לקדם בפוליטיקה, ומדוע?

"חשובים לי הרבה דברים, בפוליטיקה המקומית באילת. חשוב לי ליצור קהילות שמרגישות שיש להן מענה כאן בעיר, שיש מקום וכבוד לכולם ולכולן, שאת החגים נחגוג ביחד, שהמילה של התושב/ת תהיה חשובה ונשמעת, שהתושב/ת ירגיש שיש לו לאן ללכת. אני רוצה לתת תקווה לאנשים שגרים כאן, בסוף זוהי נקודה אסטרטגית מאוד במדינה שלנו, ואנשים צריכים לגור כאן.

לא המדינה, ולא העיריה, יכולות לזלזל בתושבים שבוחרים לגור כאן. לא יכול להיות שתושבות ותושבי הפריפריה הרחוקה, עדיין חיים בחוויה שאין להם איך להתפתח ושהחלומות שלהם נורא מצומצמים, כי זה מה שיש כאן".

מה הכי קשה בפוליטיקה? והאם יש הבדלים בין נשים לגברים?

"הכי קשה לי זה שהרבה פעמים בחיי אני מרגישה שהחברות והחברים שלי מתפספסים לי או שאני לא מספיקה ללכת עם הבן שלי לגינה ולשחק ביחד… אם אני איתו זה קניות או שאני לוקחת אותו לפגישות. אני לא מספיקה להיות עם בעלי, עם  המשפחה או עם חברות שרוצות לבוא ואני לא בבית. כן, אני משלמת מחירים על הבחירה בפוליטיקה אין בכלל ספק. בנוסף, "סיפור המרפקים" מבחינתי הוא גם קשה מאוד."

למה הכוונה?

"אני רוצה לעשות משהו כי מאמינים שאני טובה בו, ולא כי דחפתי את עצמי בכוח ובין הרבה אנשים. הסיפור הזה של להוכיח שאני טובה, כאילו רבאק מה ביקשתי לעשות טוב לעיר? ועכשיו בואי תוציאי כסף ובואי תוכיחי ומי את בכלל, זה משגע אותי. אני תוהה האם גברים, בישראל שלנו, צריכים לשלם את אותו מחיר שנשים משלמות. למשל, בנות אמרו שהן כל הזמן רואות את בעלי בגינה עם הילד, ואני לא יודעת אם היו אומרים את זה במצב הפוך. זה די ברור שאישה הולכת לגינה עם הילד שלה… אבל זו שאלה ממש טובה".

האם נשים תמיד מקדמות נשים?

"אני חושבת שלא, מכל מיני סיבות לדעתי. יש נשים למשל שהן בעד שנשים יהיו בבית ויגדלו ילדים. יש נשים שמאמינות בדברים אחרים, וזה גם בסדר. חוץ מזה, אני חושבת שלא צריך לקדם אישה רק בגלל שהיא אישה. אני מאמינה בזה שהדלתות צריכות להיות פתוחות בפני כולן וששוויון ההזדמנויות יהיה פתוח בפני כולן, גם בשכר. צריך לראות איך הסיפור למשל של חופשת לידה הוא בכלל לא מאפיין נשי, להביא ילדים זה דבר מופלא, זה חלק מהחיים. אין צורך להתפשר בשביל נשים. גם גברים צריכים להיות בבית בנחת. השוויון צריך להיות שוויון כללי ולכן צריך נשים בפוליטיקה. יש להן הרבה מה להביא ויש להן המון כוח. אני גם חושבת שזה שלוקחים את הנושא של הקידום רק לנשים – זה חסרון. המציאות היא הרבה יותר כואבת. יש הרבה גברים שרוצים להיות בבית והם לא יכולים."

האם במהלך הדרך קיבלת הרגשה, לאו דווקא מהרשימה שאת נמצאת בה עכשיו, אלא ממתמודדים אחרים, שרוצים אותך בגלל שאת אישה? שרק מחפשים לסמן וי על זה שיש אישה ברשימה?

"אני לא מרגישה שרצו אותי דווקא בגלל שאני אישה. אבל כן הרגשתי לאורך הדרך שאנשים מחפשים לבחור במי שמוכר. אז אני אומרת בוא נבחר באנה זק ונשים אותה כראשת העיר. אני רוצה לומר לאנשים שלא. אל תבחרו רק במי שמוכר, תבחרו למי שאתם מסתכלים לו בעיניים ואתם מאמינים לו, תסתכלו על מי שיש לו רקורד של עשייה לאורך השנים. זה לא חשוב האם האדם בא מהפוליטיקה או לא, כי מי שעשה לפני הפוליטיקה יעשה גם אחרי. אבל מי שלא עשה לפני, כנראה לא יתחיל פתאום לעשות. על זה עלינו להסתכל ולקחת בחשבון. בעקבות המהפכה הזו אנו צריכים להבין – שאנחנו – התושבות והתושבים – יכולים להיות אלו שיובילו את המהפכה".

בקרוב בכנסת? הדס כריסי. צילום פרטי

עד כמה מה שכותבים עלייך ברשת משפיע עלייך?

"האמת שלא יצא לי שיכתבו עליי דברים קשים ברשת, אבל כן הייתה פעם אחת שהתראיינתי לרדיו, ואז הסתובבתי בטיילת ואישה אחת התחילה לצעוק עליי בנוגע למה שאמרתי בראיון. לקחתי את זה מאוד קשה, כי למרות שהקשבתי לה והייתי בטוחה בצדקתי, היא לא רצתה להקשיב למה שיש לי לומר. היא פשוט לא הפסיקה לצעוק עליי, ולקח לי יום-יומיים כדי להבין שאלה יהיו החיים שלי מעכשיו. הייתה גם פעם אחת שמישהו העלה עליי פוסט מפרגן בפייסבוק, והגיבו לו "מי זאת?". זה מלמד אותי ומפתח עור של פיל, וגם להיות מאוד מדויקת וישרה. אני זוכרת להיזהר וזוכרת שאנשים מסתכלים עליי, בין אם בצורה רעה או טובה, זה גורם לי לדייק את עצמי".

מה התכונה הכי חשובה לפוליטיקאית לדעתך?

הרצון להזיז דברים.

על שער "ידיעות אילת" כאחת מהצעירות והצעירים המבטיחים של העיר
הדס כריסי על שער "ידיעות אילת", כאחת מהצעירות והצעירים המבטיחים של העיר לשנת 2023

תשתפי אותי קצת בחזון שלך לגבי העיר אילת

"אני רוצה שאילת תהיה עיר עם גאווה לגור בה! כי ברור שצומחים כאן מנהיגים ומנהיגות, שאפשר לבוא לכאן בכיף כי התיירות מעולה, כי מערכת הבריאות מצוינת וכי לכל קהילה כאן יש מקום, יש במה ויש תחושה של יחד. של עיר מחוברת, כייפית, תוססת באמת – בזכות התושבות והתושבים המדהימים בה."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן